جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۴
کد خبر: ۶۹۲۳۱
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
آسیب شناسی کیفیت و آثار محصولات فرهنگی/27

مونسان: حضور بخش خصوصی برای ارتقای کیفیت فرهنگی نیازمند توجیه اقتصادی است

مدیر عامل پیشین شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گفت: اقدامات بهتر در بخش فرهنگی در صورتی میسر است که تمامی دستگاه ها به صورت هماهنگ و هم افزا بر اساس سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبری حرکت کنند نه این که هر دستگاه برداشت، تحلیل و در نتیجه برنامه خود را داشته باشد.
علی اصغر مونسان مدیر عامل  پیشین  شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در گفت و گو با  خبرنگار شهر پیرامون چرایی محسوس نبودن فعالیت های فرهنگی با وجود بستر سازی هایی که در دستگاه های فرهنگی کشور صورت گرفته است، گفت:  خروجی ما می توانست بهتر باشد نه این که خروجی خوبی نداشته ایم  اما با توجه به تمرکزی که واحدهای مختلف در بخش فرهنگی دارند می توانست اتفاقات بهتری بیفتد.

وی  افزود: علت این که بهره برداری بهتری از این ظرفیت ها صورت نمی گیرد این است که پراکنده و غیر منسجم کار می کنیم. هدف گذاری ها متنوع است و استراتژی واحدی نداریم. در واقع یک مدل برای ارتقاء کیفیت محصولات فرهنگی در کشور شکل نگرفته است. با وجود تعداد زیاد دستگاه های فرهنگی که در حال فعالیت هستند اگر هم افزایی شکل گرفته بود شاهد اتفاقات بهتر در این زمینه بودیم.

برداشت‌ها از سیاست‌های رهبری متنوع است 
مونسان در ادامه بهترین مرجع را برای ارائه سیاست کلی در بخش فرهنگ همانند سایر بخش ها مقام معظم رهبری دانست و گفت: ابلاغ سیاست های کلی در تمامی حوزه ها بر عهده مقام معظم رهبری است که هموراه این ابلاغ از سوی ایشان صورت می گیرد. اما پس از ابلاغ این سیاست ها هر دستگاه تحلیل خود را دارد و با در نظر گرفتن این تحلیل فعالیت می کند نه سیاست های کلی که ابلاغ شده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: به نظر می رسد پس از ابلاغ سیاست های کلی از سوی رهبری،  شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از میان دستگاه های موجود برای تنظیم برنامه های سیاست کلان ابلاغ شده از سوی رهبری، بالاترین ظرفیت را دارد. اما سازو کار اجرایی، هماهنگی و نزدیک بودن این شورا با دستگاه هایی که در حال انجام امور اجرایی هستند به سازوکار خاص خود نیاز دارد. 

مدیر عامل پیشین شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تصریح کرد: اتفاقا در سال های اخیر فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است. مثلا در شرکت توسعه فضاهای فرهنگی فعالیت های خوبی در تمامی حوزه ها صورت گرفته است اما خود ما اعتقاد داریم بهره برداری بهتری می تواند صورت گیرد و محصولات فرهنگی با کیفیت بهتر می تواند در این فضاها ارائه شود.

سهم بیشتری برای بخش خصوصی قائل شویم

مونسان پیرامون حضور بخش خصوصی در بخش فرهنگ معتقد است که حوزه فرهنگ حوزه مهمی است ، نمی توان آن را 100 درصد به بخش خصوصی واگذار کرد.بخش حاکمیتی باید در این حوزه حضور داشته باشد اما بر سر این که در این بخش مجری باشد یا ناظر اختلاف نظر وجود دارد.اعتقاد بنده این است که باید اجازه داد بخش خصوصی حضور پررنگ تری داشته باشند اما بخش خصوصی باید حضور خود را به عنوان ناظر حفظ کند تا فعالیت ها متناسب با چهارچوب اصلی سیاست های کلی صورت گیرد.
وی ادامه داد:  در بخش های سخت افزاری به دلیل این که حوزه های فرهنگی بازگشت سرمایه کمی دارند، بخش خصوصی از این بخش استقبال نمی کنند. بخش فرهنگی برای بخش دولتی توجیه اقتصادی دارد زیرا بزهکاری، آسیب های اجتماعی و سایر مسائل را کاهش می دهد اما برای بخش خصوصی که به فکر افزایش سرمایه خود است توجیه اقتصادی ندارد. در نتیجه بخش حاکمیتی تلاش کرد زیر ساخت ها را آماده کند تا بخش های مختلف بخش خصوصی  به بهر برداری در آن حوزه بپردازند. 

مونسان  در پایان با اشاره به جوان بودن جامعه تصریح کرد: جامعه جوان نیاز به اقدامات خوب در زمینه فرهنگی دارد. می توان پیام های فرهنگی مد نظر سیاست های کلی را در کنار تفریحات سالم به صورت غیر مستقیم و با زبان هنر به جوانان انتقال داد.

نظر شما